الف) کدام نوع آمار با نمونه ها سر و کار دارد؟
ب) طبقات ۹-۷، ۶-۴، ۵-۳ را پیوسته نمایید و سپس عرض طبقات آن را بیابید.
الف) کدام نوع آمار با نمونه ها سر و کار دارد؟
ب) طبقات ۹-۷، ۶-۴، ۵-۳ را پیوسته نمایید و سپس عرض طبقات آن را بیابید.
الف) متغیر آزمایشگر، به چه نوع متغیری گفته می شود؟ ب) یک مثال از جامعه ی آماری محدود در خصوص روانشناسی ذکر نمایید. ج) عرض طبقه ی (2,7] چیست؟
الف) DV، نماد خلاصه ی کدام نوع متغیر است؟ ب) متغیر پژوهشگر به کدام نوع متغیر اطلاق می شود؟ ج) یک جامعه ی نامحدود در خصوص روانشناسی ذکر کنید.
اگر در یک توزیع فراوانی، تعداد مشاهدات برابر ۷۵ و بزرگترین و کوچکترین مشاهدات به ترتیب، ۴۶ و ۳۰ باشند، حدود آخرین طبقه ی دسته بندی این اعداد را با محاسبه بیان کنید.
اگر در یک جدول توزیع فراوانی، کوچکترین عدد ۲۰، بزرگترین عدد ۵۹، k = ۵ و N = ۷۵، آنگاه حدود دسته ی سوم را مشخص سازید.
الف) در کدام مقیاس اندازه گیری، بین افراد از نظر خصوصیات یا ویژگی هایشان، نظم و ترتیب وجود دارد؟ ب) متغیر برانگیزاننده در تجربیات روانشناسی به کدام متغیر گفته می شود؟ ج) IV نماد مختصر کدام نوع متغیر است؟
در عنوان «اثر بهره ی هوشی بر قبولی دانشجویان رشته ی روانشناسی»، متغیر پیش بین کدام است؟
۱- قبولی
۲- دانشجویان رشته ی روانشناسی
۳- مقدار مطالعه
۴- بهره ی هوشی
۵- نمرات دانشجویان
می دانیم برای قبولی، دو حالت وجود دارد. این متغیر، کیفی است یا کمی؟
کدامیک از متغیرهای زیر کمّی است؟ آن متغیر، پیوسته است یا گسسته؟ سایر متغیرها از چه نوعی هستند؟
۱- جنسیت دانشجویان روانپزشکی
۲- بهره ی هوشی کارکنان دانشگاه آزاد
۳- رنگ موی دانشجویان دختر
۴- گروه خونی دانشجویان آقای دانشکده
الف) اختصاص دادن اعداد و ارقام به متغیر مورد مطالعه بر اساس اصول و قواعد معین و مشخص چه نام دارد؟
۱) اندازه گیری
۲) محاسبه ی مقدار متغیر
۳) تعیین صفت
۴) برآورد پارامتر
ب) آماره چیست؟
اگر در یک توزیع فراوانی، دامنه ی تغییرات برابر با ۲۴ و فاصله ی طبقاتی برابر با ۶ باشد، آنگاه تعداد طبقات و حدود طبقه ی دوم را اگر کوچکترین داده برابر با ۸۰ باشد، بیابید.
برای داده های زیر، فاصلهی طبقات را بیابید:
۸، ۱۲، ۳، ۱۵، ۴ و ۲
در پژوهش «بررسی تأثیر امنیت روانی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی تهران»، متغیر مستقل و وابسته را نام ببرید و بگویید که متغیر وابسته، از کدام نوع متغیر (ترتیبی، اسمی، گسسته و یا پیوسته) است؟
الف) ارزش های مقداری که داده های نمونه را توصیف می کنند، چه نام دارند؟
ب) آیا از تعداد دختران کلاس دوم روانشناسی برای تعیین تعداد دختران کلاس اول روانشناسی می توان استفاده کرد؟
ج) تعداد دختران کلاس دوم روانشناسی، چه نوع متغیری است؟
کدامیک از موارد زیر دارای مقیاس اسمی، کدام مورد دارای مقیاس کسری و کدامیک دارای مقیاس رتبه ای است؟
۱) نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان روانشناسی
۲) اندازهگیری دما
۳) مقام های اول، دوم و سوم در مسابقات المپیک
۴) اسامی یاران مختار ثقفی
الف) در کدام مقیاس مبدأ قراردادی وجود دارد، ولی صفر مطلق وجود ندارد؟
ب) متغیر جنسیت در بررسی میزان ترس دختران و پسران از حمله ی حیوانات، چه نوع متغیری است؟ ج) متغیر وابسته در این مورد چیست؟
دامنه ی تغییرات یک توزیع تقسیم بر تعداد طبقات آن و فاصله ی حد بالای یک طبقه از حد پایین طبقه ی قبل، به ترتیب چه نام دارند؟ آیا با هم برابرند؟
طبقات زیر را مرتب و پیوسته و آنگاه عرض طبقات آنها را بیابید:
۲-۴ ، ۱۲-۱۴ ، ۷-۹
الف) برای سنجش طول از چه مقیاسی استفاده می شود؟
ب) برای طبقات زیر، طول و عرض طبقه ها را بیابید:
۱۴-۱۷، ۷-۱۰، ۰-۳
الف - کدامیک از متغیرهای زیر به صورت عددی نوشته می شود؟
۱) کمی و کیفی ۲) کیفی ۳) کمی ۴) مستقل
ب - در کدام مقیاس(ها) صفر مطلق وجود ندارد؟
طبقات زیر را به صورت پیوسته مطرح کنید.
۳۰-۴۰، ۱۵-۲۵، ۰-۱۰
الف) به مجموعه ای از افراد، اشیا یا رویدادها که حداقل در یک صفت، ویژگی مشترکی داشته باشند، چه می گویند؟
ب) یک مثال خاص از صفت ثابت یک جامعه بزنید؟
ج) عرض طبقه [۲,۱۱] چیست؟
اگر بزرگترین مشاهده برابر با ۴۰۰ و کوچکترین مشاهده برابر با ۲۰۰ باشد، آنگاه به نظرتان فاصله ی طبقات برابر ۲۵، برای کدامیک از تعداد مشاهدات (عناصر جامعه یا توزیع فراوانی) زیر معقول است؟ چرا؟
الف) ۹۶ ب) ۱۵۰ ج) ۵۰
برای دسته بندی مجموع تعداد دانشجویان ۲ کلاس اتاق ۱۲۱ درس آمار توصیفی رشته ی روانشناسی ترم جاری، فاصله ی مناسب طبقات را بر اساس داده های حقیقی محاسبه نموده و حدود طبقه ی آخر را دقیقاً بیان نمایید.
اگر بزرگترین مشاهده برابر با ۴۰۰ و کوچکترین مشاهده برابر با ۲۰۰ باشد و فاصله ی طبقات هم ۲۵ باشد، به نظرتان تعداد مشاهدات (عناصر جامعه یا توزیع فراوانی داده ها) در چه بازه ای قرار می گیرد؟
اگر در یک توزیع از داده ها، کوچکترین عدد «۶-»، دامنه ی تغییرات ۲۷ و تعداد طبقات، ۳ باشد، حدود طبقه ی دوم را به صورت نمایش استاندارد ریاضی، مشخص سازید.
برای داده های ۸، ۱۲، ۳، ۱۵، ۴ و ۲ از یک جامعه، N، R و k را با محاسبه اعلام نمایید.
الف) معدل دانشجویان ایران (بر مبنای ۰ تا ۲۰)، ب) معدل دانشجویان برخی از کشورهای شرقی (بر مبنای A، B، C، D، E، F و G) و معدل برخی از دانشجویان غربی (بر مبنای ۰، ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵) هر کدام چه نوع متغیری هستند؟
۱- کمی گسسته
۲- کیفی اسمی
۳- کمی پیوسته
۴- کیفی ترتیبی
در عنوان پژوهشی «بررسی اثر نگرانی (کم، متوسط یا زیاد) بر معدل دانشجویان روانشناسی دانشگاه های استان های قم، گیلان و بوشهر، به تفکیک جنسیت (خانم و آقا) برای برآورد معدل دانشجویان علوم پزشکی کل دانشگاه های کشور» تمام متغیرهای گسسته، پیوسته، اسمی، ترتیبی و وابسته را نام ببرید؟
در عنوان پژوهشی «بررسی تأثیر نگرانی (کم، متوسط یا زیاد) بر معدل دانشجویان روانشناسی دانشگاه های استان لرستان، به تفکیک وضعیت تأهل برای برآورد معدل دانشجویان روانشناسی دانشگاه های کشور» متغیر کنترل، مستقل، وابسته، خصیصه و تعدیلگر کدام هستند؟
در عنوان پژوهشی «بررسی تأثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان روانشناسی دختر دانشگاه های استان تهران»، متغیرهای مستقل و وابسته چه هستند؟ اگر از نتایج پژوهش برای تعیین پیشرفت تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه های کشور استفاده شود، آنگاه در آن پژوهش، متغیر کنترل کدام است؟
الف) ارزش های آماری که داده های جامعه را توصیف می کنند، چه نامیده می شوند؟
۱) پارامتر
۲) آماره
۳) شاخص آماری
۴) ضریب تعیین
۵) صفت
ب) یک مثال از برآوردکننده و نمونه ی برای تخمین ارزشی از جامعه ی اساتید روانشناسی کشور بزنید.
اگر در یک توزیع از نمرات، k = ۵، R = ۲۰ و N = ۶۰ باشد، I، چند خواهد بود؟ چرا؟ اگر k در فرض سؤال مشخص نشده بود، آنگاه، I، را چند در نظر می گرفتید و چرا؟
اگر تعداد داده های یک مشاهده برابر با ۱۰۰ باشد، به طور تقریبی آنها را در چند طبقه می توان قرار داد؟
۱- ۵ تا ۷
۲) ۸ تا ۱۰
۳) ۱۱ تا ۱۲
۴) ۱۵ تا ۲۰
محاسبات خود را ارایه دهید.
در کدام مقیاس، تمام عملیات آماری و ریاضی را می توان انجام داد؟
۱- Ratio
۲- Interval
۳- رتبه ای
۴- طبقه ای
یک مثال جدید از مقیاس اسمی بزنید.
کدام مورد زیر یک متغیر گسسته است؟
۱) زمان رسیدن به مقصد
۲) نمره های پیشرفت تحصیلی دانشجویان
۳) فاصلهی بین دو شهر اندیشه و پردیس
۴) تعداد افراد یک خانواده
به نظرتان هر یک از موارد بالا یک جامعه ی محدود هستند یا نامحدود؟
الف) کدام گزینه یک متغیر کیفی است؟
۱- جنسیت دانشجویان روانپزشکی
۲- سن تمام دانش آموزان با اسم یاسمین در جهان
۳- اندازه ی قد دانشجویان روانشناسی
۴- بهره ی هوشی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
ب) چه نوع متغیر کیفی است؟
کدام مورد زیر شامل یک جامعه ی نامحدود است؟
1- تمام دانشجویان دانشگاه آزاد
2- همه ی کارکنان دانشکده ی بهزیستی و علوم اجتماعی سلامت
3- تمام نقاط واقع بر روی یک خط
4- همه ی سؤالات موجود در بانک سؤالات سازمان سنجش آموزش کشور
یک جامعه ی نامحدود دیگر در ارتباط با موضوعات روانشناسی مثال بزنید.
اگر در یک توزیع، دامنه ی تغییرات برابر ۴۵ و تعداد طبقات هم برابر ۵ باشد، فاصله ی طبقات چند خواهد شد؟
تعداد مشاهدات معقول این جامعه به نظرتان چه عدد یا در بازه ی چه اعدادی می تواند باشد؟
اگر نمرات زیر را به ۵ طبقه دسته بندی کنیم، فاصله ی دسته ها را یافته و تمام دسته ها را به صورت استاندارد ریاضی درج کنید.
۹-۳-۱۰-۵-۱۲-۱-۱۳-۶-۲۰-۱۹
حدود تمامی طبقات منطقی نمرات زیر را پس از محاسبه به صورت نمایش استاندارد ریاضی بنویسید.
۴-۳-۱۰-۵-۱۲-۲-۱۳-۶-۲۰-۱۵
تعداد و فاصله ی طبقات منطقی نمرات زیر را بیابید:
۹-۳-۱۰-۵-۱۲-۱-۱۳-۶-۲۰-۱۹
دامنه ی تغییرات و تعداد عناصر جامعه نمرات زیر را بیان کنید.
۹-۳-۱۰-۵-۱۲-۱-۱۳-۶-۲۰-۱۹
۵ عدد از اعداد فوق را به تصادف انتخاب می کنیم. آیا آن ۵ عدد، یک نمونه از جامعه ی فوق است؟
کدام مقیاس، ترتیب داده ها را بر اساس معیار مشخصی بدون نشان دادن میزان فاصله ی آنها از همدیگر نشان می دهد؟
۱- اسمی
۲- رتبه ای
۳- فاصله ای
۴- نسبتی
یک مثال از این مقیاس بزنید.
ارزش های مقداری که داده های جامعه را توصیف می نمایند، چه نام دارند؟ یک مثال از آن برای برای جامعه ی روانشناسان شهرستان تهران بزنید.
در عنوان پژوهشی «بررسی تأثیر درمان شناختی بر کاهش افسردگی زنان خانه دار»، متغیر مستقل و وابسته را دقیقاً نام ببرید.
اگر نتیجه ی بررسی حامی از عدم رابطه ی معنا دار بین این دو عامل باشد، آیا واقعاً متغیر وابسته ای وجود خواهد داشت؟
آموزش دروس آمار توصیفی روانشناسی و ...